Ett tidsfördriv.

Jag har skrivit många texter på papper och dylikt på sistonde. Har dock slängt de flesta tror jag. Ser ingen mening med att behålla dom längre.
Men behöver något att göra för att inte tyna bort. Så istället ska jag prova att lägga upp lite musik ibland, för den som är intresserad av min musiksmak. Det uppenbara hade varit att börja med Queen eller Freddie (god rest his soul) Mercury. Men så lätt ska det inte vara.
Jag försökte komma på var jag ska börja och så slog det mig. Självklart ska jag ju helt enkelt börja med IDAG. Vad är jag idag? Vad tänker jag idag? Finns det någon låt som passar? Någon känsla som förmedlas? Svar ja. Det gör det.
Ville då förmedla detta med något som jag tycker är mäktigt men ändå dystert. Talande och känslomässigt men som verkligen SKÄR in i hjärtat. Något med tryck i utan att vara tungt. Då slog det mig. En mycket fantastisk artist.
Det finns ingen med någon tillstymmelse till allmänbildning som inte vet att Irland har ett mycket starkt musikaliskt arv. Och deras folkmusik är enligt mig väldigt tilltalande. Irland har skapat många stora artister och bara för att nämna några få: Thin Lizzy, Sinead O'Connor, Van Morrison, U2 osv osv. Men den jag vill lyfta fram är i en egen klass för sig. Hon har gjort några av de mest oförglömliga musikstyckena i film jag kan komma på (Braveheart, Gladiator, Sagan om ringen). Själva artisten heter Eithne Patricia Ní Bhraonáin tidigare medlem i Clannad. Och är mer känd som Enya (kan också anses vara en grupp med medhörande Roma och Nicky Ryan (låtskrivare/poet resp. producent)). Mycket fakta och kanske väldigt lite om artisten. Men ni får skapa er en egen bild av musiken om ni inte redan har en. Jag kommer inte säga att jag "Älskar" hennes musik. Jag är sparsam med det ordet till när det verkligen gäller. Men jag gillar verkligen hennes musik. Lättigenkännlig egen stil och fantastiskt gripande. 
Om man vet med sig att man vill höra mer musik så kommentera gärna och säg vad ni tycker. Det kommer antagligen vara mindre fakta och mer "åsikter" i fortsättningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0