Gillar ni humor?

Humor är fina grejer och den kommer i olika former och från olika håll.
Serier som man följer, serier som man har följt. Vissa är småroliga hela tiden. Andra bygger upp till fantastiska gapskratt och några få har de båda. Här är en liten lista av serier som jag tycker kan nämnas.
I sjunkande humor ordning.
Coupling- ENGELSKA versionen! Rör inte den amerikanska. Den är en dålig dålig dålig ripoff. Men den engelska är så jävla fantastisk. Man brister ut i gapskratt om och om igen. Och karaktärerna är perfekta och dom har en fantastisk casting ansvarig. Jeff Murdock spelad av Rirchar Coyle(The Libertine, Going Postal, Prince Of Persia: The Sands Of Time) är en diamant som är både slipad och smutsig och pinsam.

The Big Bang Theory- Hamnar mest här uppe på listan för att den lyckats trots att den kommer i vågen av en massa andra skitserier. Sheldon Cooper(Jim Parson) är älskad av alla....hatad av alla...föraktad av alla. Men han vet själv hur fantastisk han är. Och det vi också. Så jävla bra karaktär. Lyfter hela serien, även om det finns mycket annar bra i serien. Man flyger mellan nostalgi, intresse, skratt och förvirring. Fantastisk och nytt.

'Allo 'Allo- Brittisk komediserie. För att kunna avnjutas till fullo ska man helst ha engelskakunspaper nog att titta på den utan text. Det är så simpelt ibland med humorn att man blir mörkrädd. Men man skrattar. Det är så engelskt det bara kan bli. Och vi gillar det. "I admit my Fronch cod be butter". Enkelt men man älskar det.

Rena Rama Rolf- Ja ni hörde rätt. Vad gör den där tänker ni? Kanske är jag bar fast i att jag älskar Robert Gustavsson. Kanske är det nostalgi som spökar. Kanske ville jag bara visa upp lite svensk humor. Men vem tycker inte det är roligt när Nisse driver Rolf till vansinne? Bra svensk humor!

Fawlty Towers- John Cleese bar vidare fanan från Monty Python. Och han gjorde det väl. Dessutom hade han den goda smaken att avsluta serien innan den tappade det hela. Mycket bra Mr.Cleese. Engelsk humor återigen, finns inte mycket bättre.

Nu kanske den som läste detta märker att jag hoppat över både tecknade serier som South Park och Simpsons. Och andra komediserier som Hipp Hipp, Little Britain och liknande. Men jag kände att någonstans får jag dra gränsen. Kan inte sitta och skriva hela dagen och ingen orkar läsa det ändå. Jag har också missat massa bra serier där ute. Men har ni inte sett någon av de ovanstående? GÖR DET!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0