Filosofi om matematik.

http://sverigesradio.se/sida/play.aspx?ljud=2850665

Filosofiska rummet. Existerar matematiken oberoende av människan?
En rolig bit dom kommer in på är att det var väldigt svårt att räkna förr innan man började införa de siffror och de symboler som vi använder idag. Detta säger Ulf Danielsson professor i teoretisk fysik. Gunnar Berg lektor i matematik kommenterar med att det går åt andra hållet också, att det finns en symbol i matematiken som alltid och oavsett nivå alltid ställer till problem. Och det är minustecknet.
Ulf: "Du frågade ju tidigare vad vi gör hela dagarna och jag skulle hävda att det är att leta efter minustecken som vi har tappat bort."
Jag sysslar "bara" med matematik på högskolan nu som är ganska simpel jämfört med vad dessa männen gör. Men jag kan inte annat än att hålla med. Minustecknet är ett helvete.

Kommentarer
Postat av: matte-esset (or not)

nu tycker jag du överdriver, minustecknet gör ju matematiken mer intressant. hur kul hade det varit om man räknade rätt hela tiden? ;P

2011-01-21 @ 08:30:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0