Halmstadtradition nr 2

Glad kastanj allihop.
Och trevlig glödlampa. Ja detta är glödlampsdagen. Dagen då Halmstadbor tar sig ut i höstmörkret och försöker att sprida lite ljus över sin medmänniska.
I början var det halmstadbor som helt enkelt ville få ljusa idéer, och därför vandrade planlöst runt på stora torg och parkerna. Dock har detta under senaste århundradet utvecklats till en tradition där man helt enkelt skruvar loss en glödlampa i hemmet. Tar den med sig och åker hem till en nära vän som behöver lite ljus i höstmörkret. Glödlampsdagen inträffar alltid den tredje måndagen i november månad. Jag fick iår mitt första smakprov av denna fina tradition.
Min syster kom förbi med en glödlampa. Åh vad glad jag blev! Förvånad och glad.
När hon gick var det sura miner, men glada tillrop.
"Glad kastanj!"   "Trevlig glödlampa på dig med!"

Kommentarer
Postat av: syster

hahaha! du är så lusig du! hitta på våra traditioner, hoppas vi kommer ihåg att hålla dem nästa år också :D haha ska tamejfan bli tradition med både kastanjer och glödlampor!

2010-11-22 @ 22:28:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0