Glad Kastanj!

Jag har bott i Halmstad i över ett år nu. Hur känns det? Vad har jag lärt mig?
Jag har här tänkt lyfta fram lite olika saker jag lärt mig om urinvånarna och deras seder i de kommande inläggen.
Jag tänker börja med en väldigt udda tradition som finns i Halmstad.
När Halmstadbor har spenderat en dag med någon typ av studier så slås halmstadbon av en okontrollerbar lust att ta sig ut på stan. Inget konstigt än? Nej det kommer här.
Man hoppar först in i bilen, tar sig till ett kastanjeträd och börjar plocka på sig kastanjer från marken. Dessa kastanjer ska gärna vara (jag citerar) "rena och fina". Man samlar famnen full och slänger sig in i bilen igen. För nu är det allvar.
Man tar sig till första bästa affär där man kan köpa tandpetare. Ja ni hörde rätt tandpetare.
Med tandpetare och kastanjer i högsta hugg så kör man sen hem till folk, knackar på och ger dom kastanjer och tandpetare.
"Glad kastanj på dig" säger man. "Ta en tandpetare, dom är färska". Och så njuter man lite av sällskapet och äter lite kakor och tårta innan man tar sig vidare med den så kallade "kastanje-knacken".
Ja gott folk, detta är bara en av flera udda saker som halmstadbor håller på med i sin lilla stad.
Hej då och och glad kastang på er allihop.

Kommentarer
Postat av: Suzie

Och vissa biter i kastanjer också!

2010-11-15 @ 00:15:16
URL: http://susannawinther.blogg.se/
Postat av: mia

Under vilken sten har du bott? Vem sjutton gör så? Ingen halmstadbo jag vet iallafall... suck!

2010-11-15 @ 22:09:42
Postat av: David

Du är ju fan inte riktig nånstans! Har bott i Halmstad hela mitt liv och detta är rent påhitt! Inte konstigt att du är singel så jävla konstig som du är...

2010-11-15 @ 22:25:00
Postat av: Anonym

purr! klart att alla Halmstadbor leker med kastanjer, man vet bara inte om det alltid xD

Dock är Marquz lite avundsjuk för att det inte var hans ide att ge bort kastanjer och tandpetare till en ung släktning (perfekt för en snål smålänning)

2010-11-16 @ 19:50:26
Postat av: Kristin

Jag tycker det är trevligt, de får alltid komma in hos mig! Glad kastanj!

2010-11-16 @ 20:37:31
URL: http://candysroom.blogg.se/
Postat av: Duck-re-carrion

Jag fick mota en hel del Halmstadbor i dörren. Visst, jag tycker om deras lilla tradition, men var fan ska jag ha alla kastanjer och tandpetare?

2010-11-16 @ 20:54:16
Postat av: Suzie

Älskar verkligen att andra och tredje kommentaren kommer från samma IP-adress. Fail på den människan asså.

Ha en riktigt trevlig Kastanj-dag, kära vänner!

2010-11-17 @ 08:08:40
URL: http://susannawinther.blogg.se/
Postat av: mia

Jag har då ingen annan som använder min dator.

2010-11-17 @ 10:42:07
Postat av: Suzie

Haha, visst. Du kanske kan säga vem du är? Om du är inte så feg, det vill säga. Vilket du säkert är.

2010-11-17 @ 11:20:13
URL: http://susannawinther.blogg.se/
Postat av: Mattsson-man

Roligt att bloggen faktiskt har gjort några glada för en gångs skull. Får se om det fortsätter så.

Har börjat vänja mig vid kastanjerna och tycker nu det är mest trevligt när man får kastanjebesök.

Damia eller Mivid eller vad du nu heter. Jag ber tusen gånger om ursäkt om det känns jobbigt, men sanningen är ofta tung att höra. Är du en skåneskvätta måhända?

2010-11-17 @ 17:21:53
Postat av: Suzie

Eller låtsas vara en för den är för feg för att säga det rakt i ansiktet.

2010-11-17 @ 17:30:58
URL: http://susannawinther.blogg.se/
Postat av: Mia

Sjukt fjantiga är ni. Jag har träffat dig mattsson, och du sussanna känner min förra arbetskompis och mig veterligen har blogg.se haft massvis med problem med både kommentarer, statistik, postningar OCH IP adresser. Vad jag vet använder ingen annan den här datorn.

Och nej, inte en jävel jag känner gör sånt. Kan hända att inflyttade idioter gör sånt. Men dra för helvete inte alla över en kam. Och feg kan du vara själv lilla fröken.

Trevlig VFU förresten.

2010-11-17 @ 18:01:17
URL: http://insidetheheadofmia.blogg.se/
Postat av: Suzie

Det stavas "Susanna", Mia...och med stor bokstav!

Haha, det ironiska är att Mattson är S A R K A S T I S K! Men du känner inte honom lika bra som vi och verkar ta åt dig lätt.

Dessutom är det jävligt omoget med personliga påhopp (" Inte konstigt att du är singel så jävla konstig som du är...") och det är minst sagt FEGT!

Hoppas din pojkvän lär dig lite hyss, han pluggar trors allt till lärare (vilket jag hoppas att du inte gör).



2010-11-17 @ 18:17:54
URL: http://susannawinther.blogg.se/
Postat av: Kristin

Dör lite i min njure. Har den där Mia autism? Ja, eftersom hon inte kan utläsa vad som är sarkasm. Nu har hon i alla fall satt IQ-nivån på sig själv fin-fint. Nivån blir väl..hm..badboll :)

2010-11-17 @ 18:37:45
URL: http://candysroom.blogg.se/
Postat av: Suzie

Badbollar kan i alla fall studsa.

2010-11-17 @ 18:39:35
URL: http://susannawinther.blogg.se/
Postat av: Mattsson

She is 0 for 29 this week...sarcasm is hard :(

2010-11-17 @ 18:41:08
Postat av: Anonym

Finner det väldigt roande att vissa puckon verkligen tar illa upp av det här och till och med tar till med personangrepp.

@Mia och David: Ni är bara bittra för att ni inte har några vänner som knackar på och hälsar "Glad Kastanj"

2010-11-17 @ 18:42:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0