Nej, hur tänker dom?

Ja, vad ska man säga. Börjat gå igenom lite mer diskriminering och genus i skolan.
Vet inte vad jag ska säga om det. Man känner ju definitivt att man får sig ett gott skratt då och då. Och det kan vara stundvis intressant. Men det är ju väldigt dumt.
Att lära sig om och skaffa sig en tanke om diskriminering leder bara till diskriminering.
En man och en kvinna söker samma jobb. De har båda de kvalifikationer som krävs och då ska den som är mest lämpad väljas. Mannen har flera års erfarenhet och är redan bekant med arbetet. Kvinnan är det inte.
Nu sitter anställaren och funderar. "Ja nu kanske jag skulle passa på att anställa kvinnan. Det är ju dåligt med kvinnor på företaget och man vill ju inte framstå som en könsdiskriminerare. Jag tar nog kvinnan."
Den här anställaren hade utan tankar på diskriminering gått direkt på mannen och då valt den som passar bäst för jobbet. Nu gjord han ett beslut grundat helt på tanken om könen på de sökande.
Nu undrar många av er hur jag ser på det om mannen blivit vald? Jo han var ju mest kvalificerad. Men ni kanske tänker att mannen blir vald trots att kvinnan har bättre erfarenhet? Då är frågan, hur blev han vald? Satt anställaren och tänkte: "Tja kvinnan har mer erfarenhet, men den här positionen kräver en man, det är en chefsposition och det är mest manliga anställda. De anställda kommer att ha problem att följa en kvinna. Jag tar mannen iallafall." Nu gjorde han ett val grundat på könet på de sökande tänker ni. Nej det gjorde han inte. Han insåg att erfarenheten som kvinnan hade överväger mannens men mannen är ändå mest lämpad till att sköta jobbet bäst. Mannens kön var det som avgjorde men han valde inte mannen för att han var man. Utan för att mannen lättare kan sköta sitt jobb ordentligt. Därav den som enligt anställaren är mest lämpad för jobbet.
Jaha tänker ni nu, 'den som enligt anställaren är mest lämpad för jobbet' måste innebära att det inte har med mest lämpad eller erfarenhet att göra utan helt hänger på anställaren. Ja, hur fan skulle det annars göras? Det är inte matematik det här. Det är bedömning som gäller, tror man något annat så är man dum i huvudet.
Men om kvinnan inte får jobbet även om positionen inte behöver en man? Ja då KANSKE vi kan snacka diskriminering. Men anställaren sitter antagligen inte och tänker "usch, en kvinna...nej en sådan vill vi inte ha". Utan det kan mycket väl vara så enkelt att han tänker "jaha ja, hon var ju duktig men det var ju han med...fast jag trivdes nog bättre med honom...han var mer sympatisk".
"AHA" tänker ni nu! "Anställaren valde mannen för att han gillade honom mer. Det är klart en man trivs bättre med en man! KÖNSDISKRIMINERING!"- EH WRONG!
Må vara så att anställaren trivs bättre med män än med kvinnor. Men är det någon som på fullt allvar tror att anställaren satt och tänkte "usch en kvinna!". Nej han gjorde just det han SKA göra. Vad måste den sökande kunna? Kan dom det? Vem kan det bäst? Vem verkar mest lämpad? Vem trivdes jag mest med? Vem kändes mest rätt?
Han valde den som kändes bäst! Om han INTE hade valt den som kändes bäst så hade det varit diskriminering.
Om jag möter en neger på gatan som verkar riktigt trevlig. Jag gillar honom som person och snackar med honom och har jättekul. Men sen blir jag inte vän med honom för jag tänker "kan inte bli vän med en neger" DET är diskriminering. Möter jag en neger på gatan och känner mig irriterad på honom och känner att "nej, den här människan vill jag inte vara med". Men ändå känner att jag vill vara kompis med honom för jag har inga negerkompisar. Nu är det också en typ av diskriminering. Jag har gått EMOT min egen bedömning på grund av killens hudfärg.
Så jävla enkelt är det. Så fort du lägger en tanke på diskriminering eller funderar över folks kön, hudfärg, ålder eller liknande så SKAPAR man diskriminering.

MEN, säger ni. Vi har dig allt. Kvinnor till exempel har haft det väldigt orättvist under tidigare år i världen. Om vi inte informerat folk om orättvisorna så hade det fortsatt vara så.
Mhm...det tror inte jag. Tittar man på samhället så är botten OCH toppen männen. Större delen direktörer och ledare och högt positionerade poster innehålls av män. Detta gäller OCKSÅ grupper som kriminella, missbrukare och liknande. Mest män. Vad är det som finns bevisat att män inte ÄR bättre många gånger än kvinnor? Att kvinnor börjat få positioner på grund av kvotering kan mycket väl vara ett nedfall i kvalitétstänk.
Och vad har man för bevis att kvinnors position i samhället inte skulle blivit bättre iallafall?
Jag säger slopa diskrimineringssnacket! Gå efter hur bra folk är istället. Allt blir mycket bättre då. Häng inte upp er på skitdetaljer som människor oftast gör nuförtiden. Mesiga jävla samhälle.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0